Miért tud ennyire elhúzódni a webfejlesztés és miért ilyen drága?

Hasznos 41. megtekintés 2019. 05. 21., 18:06 Miért tud ennyire elhúzódni a webfejlesztés és miért ilyen drága?

Előző héten kértek tőlem egy árajánlatot egy 15 éve működő honlaphármas modernizálására, új alapokra helyezésére. A felállás klasszikusnak mondható, egy szakember fejlesztette az évek alatt végig a weboldalakat, aki mostanra kapacitáshiány miatt leadná már a projektet. Az ügyvezető kénye kedvére minden bele lett építve az egyedi adminisztrációs felületre, amit az idő során kért - emiatt aztán minden létező dolog benne van amire valaha is szükség volt.

Az árajánlatra egy héten belül szükség van, aminek ki kell terjednie a három honlap adatbázisainak egybefésülésére, emiatt egy új adminisztrációs felület fejlesztésére, amely már egy helyről fogja kiszolgálni a három weboldal adatait, továbbá az új design felépítésére és bekötésére (a design szerencsére már készen van). 

Innen szép nyerni.

Természetesen nem kaptam hozzáférést se az adatbázis struktúrához se az adminisztrációs felülethez - ez egyébként érthető, tekintve hogy most találkoztunk először. Az adatbázisok egyikéről sikerült kapnom egy tábla- és oszloplistát. Az admin felületről pedig képernyőképeket a legtöbb funkcióról (50+ képen keresztül). Ezentúl megkaptam az elkészült design tervet, amit majd a végén fel kell építeni.

Ebből a helyzetből kell becslést adnom egy olyan projektre, amely alsóhangon 2 hónapos fejlesztés. Ahhoz, hogy minden funkciót és működést felmérjek kb. 10 óra beszélgetésre lenne szükségem mind az ügyvezetővel, mind a volt fejlesztővel - ami gyakorlatilag lehetetlen. Higyjétek el, ez még a jobbik eset, mert vannak olyan megbízók akik konkréten a következő elvárás listával kérnek árajánlatot: "Kéne egy szép és olcsó weboldal, ami egyedi és mobilon is jól használható - mennyi lesz??". Erre szokásom olyan választ adni, hogy kb. 10-500 munkaóra között lesz valahol, szorozd be az órabérrel.


Hogyan lehet mégis mederbe terelni a dolgokat?

A szép megoldás egy végtelen végű elvárás lista (specifikáció) lenne. Miért végtelen? Vegyünk egy szimpla bejelentkező űrlapot: e-mail cím, jelszó és  belépek gomb. A beviteli mezőket alsóhangon 4 különböző méretre kell optimalizálni: nagyképernyő, fektetett tablet, álló tablet és mobiltelefon. Hogyan nézzenek ki az elemek? Keret, árnyék, kerekítés, szövegszín/típus, címke legyen előtte vagy benne ... ? Ilyen kérdésekből csak erre az egyetlen űrlapra tudnék még 20-at mondani, de nem fogok. A probléma amúgyis akkor szokott jönni, amikor az ügyfelet érdeklik ilyen mélyen a dolgok - nekünk ez mindennapos.

A lehető legtöbb funkcióra ki kell térni az elvárás listában az árajánlatnál, de mindezt úgy, hogy ne emésszen fel indokolatlanul sok időt. Ugyanis ha mindenre kitérnék, ennél a projektnél 100 oldal alatt biztosan nem állnék meg, ami szerintem egy heti munka lenne. Így marad a jó öreg, "a nem tárgyalt részek új fejlesztési igénynek minősülnek". És még ígyis a teljes projekt 30-50%-a ismeretlen, ugyanis nem láttam a kódot, nem tudom minden funkcióról pontosan hogyan működik a háttérben (nekem ugye újra kell azt alkotni). Milyen automatikus háttérfolyamatok vannak stb., az ügyfél pedig a jelenlegi funkciólista újraalkotását kéri, így szükség lesz rá - nincs mese.

Hol szokott elcsúszni a fejlesztés?

A fejlesztési időszak alatt keletkezett változtatási igényeknél többnyire, valamint az előre nem látott működéseknél. Szar érzés, amikor kiszámolsz 200 munkaórát, és a 180-nál látod, hogy még legalább 100 munkaóra van előtted. Te kiszámláznád az ügyfélnek a +80 órát, ő pedig azt mondja hogy "azt hittem ez egyértelműen a fejlesztés része" - tekintve hogy nem tudunk mindent beleírni az árajánlatba.

Erre megoldás, ha kiszámolod a fejlesztést úgy, hogy felfele kerekítessz a számokkal, majd ráhagysz további 10-20%-ot és reménykedsz benne, hogy a tapasztalatod segítségével nem lesz egy rossz kivitelezés a végére. Ebben viszont az ügyfélnek is óriási szerepe van, mert pl. a már említett "gyorsan olcsó honlapot kérek, mennyi lesz?" típusú kliensekkel nem szabad leállni, ők minden ezer forinton alkudni fognak és mindenen rajta akarják majd tartani a kezüket. Ezt okosan kell megválasztani, hogy ki az az ügyfél, akinek a pénztárcája eléri a Te árszintedet - ez kell ahhoz, hogy jó minőségben tudj dolgozni.


Meg lehet kerülni valahogyan a problémát?

Igen: óradíjas fejlesztés, de ezt új ügyfeleknél szinte esélytelen eljátszani. Kivitelezői oldalon pedig azokat a funkciókat amiket már lefejlesztettél úgy kell megcsinálni, hogy könnyedén újra fel lehessen használni és egyszerű legyen módosítani azokat. Így az idő elteltével egyre több funkció van már a zsebedben és egyre kisebb lesz a valószínűsége, hogy elcsúszik a fejlesztés az árajánlathoz képest. Ez kifejezetten az árazásra vonatkozik, ugyanis aki az időt nem tudja tartani, az amatőr. Előre bizony tudni kell, hogy heti hány munkaórát tudsz dedikálni egy projektre és az alapján kell kiszámolni a betervezett munkaórákhoz képest a projekt végét. A munkaórák becslését pedig a tapasztalat fogja a legjobban pontosítani.

Majd be fogok számolni a projekt végén annak sikerességéről, énis kiváncsi vagyok, hogy mi lesz belőle és mennyire tudjuk majd tartani az ütemtervet mind ár és idő tekintetében. Mindent összegezve ezek az elcsúszások abból szoktak adódni, hogy egyszerűen túl nagy projektre kell ajánlatot adni, aminek a tisztességes felméréséhez nincs elegendő idő. Közelíteni lehet csak egyre jobban, de mint az építőiparban, a fejlesztésben is van rengeteg külső tényező, amit egyszerűen nem lehet beleszámolni, mert nem tudjuk előre hogy megtörténik-e vagy ha igen, akkor mikor.

Hírlevél feliratkozás



← vissza