Cápák Között összegzés, adatok és vélemény.

Beszámoló 53. megtekintés 2019. 05. 17., 23:07 Cápák Között összegzés, adatok és vélemény.

Gyorsan fussunk át a tényeken, azokból több fontos dolog is kiderül:

Pitch: az üzleti világban egy rövid bevezető prezentáció, amely egy ötlet lényegi bemutatására fókuszál úgy előadva, mintha a nézőnek semmilyen tudása nem lenne a területről.

Mi nem tetszett a műsorban?

Amikor meghallottam, hogy elindul itthon ez a műsor, egyből utánajártam, hogy mi is ez pontosan és megnéztem Netflixen a Shark Tank amerikai verziójának (amely formátumát licenszelte az RTL Klub) összes elérhető részét és belenéztem az angol Dragons' Den néhány részébe is.

(Fun fact: engem is hívtak szerepelni a Cápák Közöttbe, de az első találkozás után visszautasítottam a kérést, mert tudtam hogy az én üzletem még nem tart azon a szinten.)

Mondani sem kell, hogy az amerikaiak úgy prezentáltak, mintha profik lennének. Több tinédzser is volt, akikről azt gondoltam hogy tapasztalt harmincas üzletemberek - pedig csak profi előadók voltak. Az elért számok és kitűzött célok is grandiózusak voltak. Amikor egy retail láncba való bekerülésről volt szó vagy Lori QVC-s megjelenéséről és egyik évről a másikra több millió dolláros forgalmat értek el - csak pislogtam!


Innen nézve erős kételyeim voltak a magyar verzióval kapcsolatban, még azt is gondoltam hogy cikik lesznek az ott szereplők és inkább nem szeretnék részt venni az egészben. Szerencsére ez nem teljesen így lett, már az első epizód után úgy voltam vele, hogy WOW ez az irány jó lesz, pozitív csalódás! Az előadás mód, a prezentáció minősége / összeszedettsége valamint a prezentálók személye viszont hagyott kívánni valót maga után szerintem. Néhány vállalkozóra emlékszem csak akik kifejezetten megnyerőek voltak számomra, de ők sem tanult módon, hanem csak szimpatikus volt a személyiségük. A legtöbb nem hozott terméket, standot, videót a szolgáltatásról, grafikonokat tudomisén - úgy beszélt róla mintha egy álmos őszi napon egy unalmas powerpoint prezentációt mutatnának a szarvasmarha pata típusokról...

Azt gondolom hogy az egyik legnagyobb negatívum az volt, hogy a vállalkozók veszedelmesen túlértékelték az üzletüket. Sokszor azt éreztem, hogy büszkék arra hogy mekkorát mertek álmodni, de azt nem érzékelték milyen messze vannak még ettől a valóságban - az amerikai verzióban ez messze nem volt ennyire kirívó. Noha halkan megjegyzem, lehet hogy a Hiventures-hez hasonló 9 millió 9%-ért féle kockázati befektetési modellek miatt bízták így el magukat, amit gyakran szoktak odaadni, ezzel 100 millióra értékelve a kezdő vállalkozást.

Fontos kiemelni, hogy remekül rámutatott a műsor szerintem a magyarok önbizalomhiányára. Egyszerűen nem vagyunk olyan közegben, ahol a hibázás támogatott dolog, az üzleti vállalkozás becsülendő, az eladás / meggyőzési képességünk sosem volt fejlesztve az iskolákban és az álmodozás lebeszélésre kerül közöttünk. Ezért aztán tényleg nehéz a vállalkozóknak, nem könnyű kinöveszteni magukat a semmiből.

A vállalkozási ötletekről a véleményem vegyes, nagy merítésben a Shark Tank-ben is hasonló jelleggű pitchek voltak. Nem voltak ilyen unikornis féle vállalkozások, mint egy Über, Facebook vagy Instagram.


Mi az ami tetszett?

A befektetők meglepően profik voltak! Állítólag úgy válogatták össze őket, hogy a szakterületükön hitelesek legyenek (pipa) és legalább 50 millió befektetendő pénzük legyen (pipa). A területek leosztása tényleg jó volt, bár érezhetően több IT vállalkozásra vártak az RTL-nél, tekintve hogy ötük közül 2-en informatikai területről jöttek.

Én külön ki szeretném emelni Moldován Andrást, aki szerintem személyében az egyik legjobb archetípusa volt a "magyar vállalkozó" képének. Pofátlanul odamondta a dolgokat, áradt belőle az önbizalom és gyakran övé volt a vezető szerep a beszélgetésekben. Fehér Gyula pedig erre a pozícióra messze a legalkalmasabb volt a 4 befektetőtársához képest. A kérdéseivel és az előrelátásával megmutatta miért milliárdos üzletember - plusz poén szerintem az intrója, amikor az Andrássy-n biciklizve mondják róla, hogy tavaly adta el cégét 40 milliárdért, miközben úgy fest mint egy harmadéves egyetemista (no offense).

Ezenkívül még külön dicséret az RTL Klubnak, csak elképzelni merem, hogy milyen lehetett a maradék 450 vállalkozó akiket megkerestek és milyen lehetett lefolytatni a casting folyamatot, jó munkát végeztek!

Ennyi volt, fogunk még róla hallani?

Mark my words: lesz következő évad. Csak tippelem, de bárkivel diskurzusba elegyedtem a Cápák Közöttről, mindenkinek tetszett a produktum és jó véleménnyel beszéltek róla. Szerintem az RTL hülye lenne, ha nem csinálna még egy évadot, mert ahogy hallottam szép nézettséget is hozott nekik. Arról nem is beszélve, hogy az első évad edukációs eredményt is elért, így a következőekben már tudhatják a vállalkozók, hogy ha más nem de ingyen reklám és befektetési potenciál számukra, nem kell attól félniük hogy a befektetők kisajátítják majd az üzletüket vagy valaki más megcsinálja jobban. Egyetlen veszély talán, hogy nincs elég érdekes vállalkozás idehaza és emiatt nem lesz új évad.

Hírlevél feliratkozás



← vissza