Cápák Között 9. rész - vélemény 🦈

Beszámoló 364. megtekintés 2019. 04. 17., 19:53 Cápák Között 9. rész - vélemény 🦈

AT&W - 16M 30%-ért

Hmm, Amerika még mindig egy álom a magyarok szemében - a nyugat megtestesülése! Csekély mértékben van személyes érintettségem a témában, ezért érdeklődve néztem végig a pitchet, fiatal koruk ellenére egészen meggyőzőek voltak és eredményesek.

Az ötlet: az alja munkáktól valamivel jobb társadalmi megítélésű munkákra szerződtetik a kiutazni vágyó egyetemistákat, például medencei felügyeletre. A lényege, hogy előre nem kell fizetniük semmit az utazóknak, hanem a keresetükből kerül visszatérítésre az AT&W költsége. Kifejezetten magyar egyetemistákat céloznak meg és csak nyáron működik a lehetőség (vízum miatt).

Első évben csak 8 embert tudtak kivinni, mert sok időbe telt a partnerek megtalálása. Azóta elég szépen bővült, idén már 50-en jelentkeztek és 70 fő az éves céljuk, így 40M bevétel mellett 15M profittal számolnak, a matek működik. Külön fontos megemlíteni szerintem, hogy Réka személyesen érintett volt a történetben, hiszen annak idején ő volt részese ilyen programnak és csalódott volt: kevés pénze maradt, alig gyakorolhatta a nyelvet és nagyon alja munkát kellett végeznie. Mindenesetre a személyes motivációja hasznos lehet, amennyiben nem vág át a projekt egy segítsük-a-fiatalokat-világot-látni-csupa-szeretetből misszióba.

A cápák fogadtatása nem volt annyira vegyes, szinte mindegyiküknek a skálázhatósággal volt problémájuk. Anna elsőként szállt ki, majd követte András a növekedési potenciál hiánya miatt, Levente "idegen pályára" hivatkozva mondott nemet. Péter érvelése valamivel árnyaltabb volt, ő azt látta problémának, hogy a vállalkozókban nem volt meg az a vágy, hogy igazán nagyra akarjanak növekedni. Gyula problémája a célközönséggel volt, szerinte nincs egyszerűen elég magyar egyetemista hosszútávon, akiken keresztül ez az egész vállalkozás igazán nagyra tudna nőni.



Hmm, nekem az ötlet egyébként nagyon tetszik és tudom, hogy komoly igény is van rá Magyarországon. Én az amerikaneked.com áraival vagyok valamennyire ismeretes és ők azért tényleg szignifikánsan olcsóbban tudnak kihozni egy nyaralást, mintha te szerveznéd magadnak - mindezt úgy, hogy profi a szolgáltatásuk. Oké, nem egészen ugyanaz a két vállalkozás, de van némi átfedés. Nekem az elsőszámú problémám a vállalkozók fiatalságukkal volt, cukik voltak és megnyerő volt az előadásuk, de huszon pár évesen kevesen tudnak sokszáz millió forintokban gondolkodni, pedig először agyban kell elhinni egy szintet, majd utána lehet küzdeni érte! A skálázhatósági problémával egyetértek, ez nem egy start-up, sosem fog exponenciálisan növekedni. Szerintem csinálják így tovább a srácok és növekedjenek, ebből egy tisztességes profitot termelő céget fel lehet húzni, amiből később talán egy másik, hosszútávon növekvőképes ötletet is be tudnak majd indítani - igazi ugródeszka! A kitettségre és kockázatra tényleg figyelniük kell majd, mert előre ők sok mindent finanszíroznak meg. Én talán egy 8M 10%-ért ajánlatot tettem volna nekik, de milyen hozzáadott értékre várnak a pénzen felül, amerikai kapcsolatok?

Értékelésem: 7/10.

Mentes 60M 20%-ért

Cápák között Mentes ötlet

Ennél felhypeoltam téma kevés van manapság, éljenek a minden mentes sütemények. Egy probléma szokott lenni ezekkel, gyakran ízmentesek is lesznek. Magyarországon egyre többen keresnek ilyen termékeket és imádják ezeket terjeszteni social medián.

Ötlet: kár beszélni róla, olyan süteményeket készítenek amit még a legérzékenyebb emésztéssel rendelkezők is biztonsággal megehetnek. Sajnos ez egy trend, egyre több embernek van valamilyen élelmiszer érzékenysége, de ez a süti az egészségesen étkezőknek is szól.

Több éve működik a vállalkozás, be van már járatva. 180 partnerük van és 23 alkalmazottuk, szóval már letettek valamit az asztalra. Előző évben 142M bevételt termeltek amiből 7M volt a profit (5%). Itt a matek nem túl meggyőző. Franchiset akarnak építeni és gépesített gyártás, valamint mennyiségi discountra játszanak, így növelve a profitjukat. Fontos kiemelni, hogy el akarják vinni a márkát hitvallás irányba - érzelmekre játszanak, nagyon jól teszik!

András és Levente nem nagyon magyarázkodtak (pedig de jó szokásunk 🙂), csak kiszálltak. Leventének azért volt egy fontos hozzászólása: ezen a piacon az 5-15%-os profit nem kirívó. Péter nem volt érdekelt a dologban, nem tett ajánlatot. Gyula volt az első ajánlattevő, ő 40M-et ajánlott 40%-ért cserébe. Anna erre nyomott egy re-raiset: 25M 10%-ért cserébe. Kétélű, mert kevesebb pénzt ad, de nagyobbra értékeli a céget. Anna ajánlatát elfogadták, Gyulát visszautasították.

Szerintem ebből a pitchből sok anyag ki lett vágva, de mindenesetre azt tökéletesen csinálták, hogy alig beszéltek az üzletről, egyből megkóstóltatták a cápákat a termékükkel (amiből később Anna harapott egy nagyobbat is 😁). Itt meg kell jegyeznem, hogy már megint nem Annának adtak egyből mintát, mint ahogy ebben a műsorban mindenki leszarja hogy ő nő... Engem elriasztott az 5%-os profit, tekintve hogy van 23 alkalmazottuk és 180 partnerük! Most gondolkodnak a franchise építésén, de akkoris mi lehet a best-case scenario, 20% profit? Az ötszörös növekedés esetén 142M profit, amiből Anna fog kapni 14,2M-et, így 5x növekedés után is még bőven veszteséges a befektetése. Ami szerintem intő jel volt, hogy Levente csak úgy kiszállt, nem is mondott semmi okosat, mintha már tudná hogy ez gázos terület, pedig ha valaki akkor ő leginkább az, aki otthon van ezen a területen. Ami üdvözlendő, hogy talán ez volt eddig a legnagyobb egyszemélyes ajánlat a műsor során, 40M Forint. Ez sem start-up és azt sem látom, hogyan tudnak kilépni ez a cég az export piacra a franchise-on kívül.

Értékelésem: 6/10.

Evolvens Budapest 40M 10%-ért

Cápák között Evolvens ötlet

Fizikai termék 🤮. Azért a srác legalább alkotott valami olyasmit, amire tényleg nem sokan vállalkoznának manapság idehaza, és profitábilissá tudta növelni a céget. Csak a srác maga volt a remény és kiábrándulás is egyszemélyben.

Ötlet: egyedi, saját tervezésű magyar óra. Manúfaktúrában összerakájk és nagy haszonnal eladják. 2016-2018 időszakban 400 óra lett eladva, csak 2018-ban 280 darab. A kulcs itt a 100% körüli margin! 280 óra eladásából termeltek 45M bevételt, amelyből 22M profit volt (160E körüli átlagár). Az a célja, hogy üzletet nyisson egy turista központban és külföldieknek adja el az órákat. Itt a matek nagyon szépen kijön, 6-700 USD körül mozog az átlagár!

Most sem volt nagy széthúzás a cápák véleményei között, mindenkinek a vállalkozó személyiségével volt problémája. Lehetett látni rajtuk, hogy szívesen beleugranának, de érzik, hogy a tulajdonos erősen zsákbamacska. Beszólt Andrásnak és Annával is összekülönbözésbe bocsájtkozott. Anna kiszállt, Andrást zavarja, hogy nem nincs szakembere és ő maga sem órás, valamint túl mély a vállalkozó kötődése az üzletéhez. Levente és Péter bullshitelt valamit. Gyula nem tudná mi lenne az ő szerepe a cégben ezért nem tett ajánlatot.

Kicsit dilis géniusznak tűnt a srác, látszott rajta hogy a személyisége nem tűnik alkalmasnak egy ilyen cég vezetésére, viszont a számokat szépen hozta és emiatt fura kettőséget éreztem. Nagyon ellenszenves számomra, hogy mindent maga akar csinálni. Rendben, kitalálta a dolgot, utánajárt a szakmának és megalkotta a prototípust, de könyörgöm egy szint után nem gondolkodhat már egyszemélyes vállalkozóként, profikra kell bízni a munkát. Az, hogy fél a befektetőktől szimpla balfaszság, minek megy akkor oda? A maximalizmusa jó dolog, de potenciális befektetőre nem mondod azt, hogy valószínűleg kevés lennél nekem. Sajnálom öcsi, de akik veled szemben ültek mind nagyobb emberek voltak mint te - akár elfogadod, akár nem. Ez a story egy mintapéldája annak, amikor az emberi faktor miatt hasal el egy üzlet. Egyetértek a cápákkal, ilyen üzletbe nem szabad befektetni. A barom hozott volna magával egy rendes értekesítőt és már számolhatná a friss millióit. A weboldalon is a galériában (evolvens.com/aboutus) ő szerepel, ahogy rakja össze az óráit - vicc! 😃

Értékelés: 5/10

SmartKosár 20M 5%-ért

Cápák között SmartKosár ötlet

Végre! Ez az ami kell, passzív-szerű online vállalkozás, ami a nagy áruházak hátán kúszik fel. Talán a következő arukereso.hu? Ígéretes story, fiatalok által vezényelve: legjobb cápa terep 😉.

Ötlet: vegyünk egy átlagos bevásárlókosarat egy nagyobb szupermarketben. A kosár tartalmát hasonlítsuk össze több üzlettel, hol mennyibe kerülne a kosár. A válasz az, hogy akár 30%-ot is lehet spórolni, ha A helyett B üzletben vásároljuk ugyanazokat a termékeket egyszerre! Mindennapi életből jött ötlet - vagy csak kamu, a lényeg, hogy a magyarok erősen árérzékenyek és minden ilyen kezdeményezést üdvrivalgással fogadnak. 11 fős csapat, a matekról nem igazán beszélnek. A jogász fiú kifejezetten meggyőző volt. Abból szereznek pénzt, hogy a webshophoz viszik a vásárlókat.

A cápák nagyon ráugrottak a témára, bár picit megrökönyödtek amikor kiderült, hogy volt már elsőkörös befektetőjük 200M 30%-ért cserébe. Sokáig nem szarakodnak, Gyula egyből megkérdezi hogy hol tartanak az egyezkedéssel a nagyobb áruházláncokkal. A válasz csak sokadjára érkezik meg: szinte sehol. Levente egyből ajánlatot tesz, 5M 5%-ért, András hasonló cégértéken 10M 10%-ot adna. Anna nem tud túllépni a dolgon, hogy valakinek már van 30%-a a cégben, mint befektető. Gyula szintén 10M 10%-on ajánlatot tesz, viszont Péter 1 Forintért kérne 1%-ot, cserébe mentorálná őket és tálcán kínálná a kapcsolati rendszerét. A srácok elvonulnak átgondolni a történetet és felajánlják, hogy Péter ajánlatát elfogadják és további egy cápát hajlandóak lennének befogadni (vicc) hasonló, 1 Forint 1%-os áron. Levente és András közül Levente lesz a befutó, így megegyeztek.

Nem értem, túl jól hangzik ez a dolog. Addig nem nehéz a fejlesztés, hogy a Tesco, Auchan és SPAR online webshopjának adatait API-n behúzzák, a kosarat összeállítja a látogató náluk majd a végén megmondják hogy ezzel a kosárral a Tesco-hoz menjél. A weboldalukat megnézve (smartkosar.hu) egyébként távolról sem tűnnek egy 200M befektetett pénzzel rendelkező cégnek. Kipróbáltam a szolgáltatásukat, összeállítottam egy 6072.- végösszegű kosarat, amelyre okosan kiírta a rendszerük, hogy ezt a Tesco-tól vegyen és mi most spóroltunk neked kb. 2E Forintot. Tippeljetek mit történt, amikor a vásárlásra kattintottam 🙂? SmartKosár hiba

Bizony, a Tesconak még nem tudnak adatot szolgáltatni, pedig ők indították elsőként itthon a webshop szolgáltatásukat (a nagyok közül, tudtommal), röhej! Szóval ott tartanak, hogy össze tudnak vetni kb. 5 különböző webshopban levő termékárat, de nem tudják végigvinni a vásárlási folyamatot - mindezt 200M Forintból. Péter és Levi, jó vétel volt a részesedés 1 Forintért! Arra kisem térek, hogy miért nem mondja meg nekem termékenként, hol a legolcsóbb? Lehet megérné nekem azt a plusz benzinpénzt, hogy 8 terméket vásárolok a Tescoból és 5-öt az Auchanból. A pitch egyébként nagyon jó volt, szerintem amiatt szereztek főleg 200M befektetést anno. Az, hogy Gyula a nevükön szólítja őket amikor megkezdi a beszédét számomra tovább növelte a szimpátiát. Amikor félrevonultak átbeszélni a történteket, sajnálattal néztem végig, hogy a lánynak semmi beleszólása nem volt, teljesen kizárták a beszélgetésből, ahogy láttam. Ebben a storyban sok dolgot nem értettem, de hogy nem volt gyanús a cápáknak, hogy egy ekkora business-t pont pár friss diplomás fog implementálni. Bevételük, éles szerződésük vagy bizonyított profituk még sehol sem volt, mire akkor a nagy érdeklődés? Ebben az ötletben a vízió / álom volt a legnagyobb érték, a megvalósításukhoz sok sikert kívánok. Miért fejlesztené le a Tesco a webshopjukba a referal id-t (amivel következőek a hozott kattintások), hogy potenciálisan máshova vigyék a vásárlókat a weboldalukkal? Más üzleti modellt kellene kitalálniuk, ahol alacsonyabb a kitettség az áruházak irányába. Csak én nem értette Anna miért pörög azon, hogy volt már egy befektető 30%-on?

Értékelés: 8/10



← vissza