Ne Zavarjanak Üzemmód - a fókusz valódi fontossága

Agymenés 322. megtekintés 2019. 05. 10., 15:33 Ne Zavarjanak Üzemmód - a fókusz valódi fontossága

Én sem szeretem a "bullshit"-elős témákat, azokat amik nem adnak semmilyen kézzelfogható dolgot és a végén a szubjektum világában vesznek el valahol. Einstein mondta állítólag, hogy "Ha nem tudod elmagyarázni egyszerűen, akkor nem érted igazán". Ez a téma kicsit ebbe a kategóriába tartozik, de probálok a lehető legmegfoghatóbb eszközökkel szemléltetni majd.

Ötletből van ezer, a megvalósítás az igazi próba!

Talán már Te is hallottad ezt a kifejezést - nem véltelenül. Az a tapasztalatom, hogy az informatika és online vállalkozások területén ez hatványozottan igaz. Sajnos sok olyan ideát láttam, amelyek víziójukban elkápráztattak, azt mondtam rájuk, hogy ebből valami igazán nagy lehet! Tudjátok mennyi érte el ezek közül sikeresen a célt ...

A helyzet az, amikor a megvalósítás szakaszába lép egy ötlet, akkor az idea helyett átkerül a hangsúly a vezetőre (legyen az a kitaláló, egy megbízott vagy egy teljes csapat). A kivitelezőnek kell rendelkeznie egy olyan gyakorlott skillset-el, amely lehetővé teszi a kezdeti források segítségével az MVP megalkotását.

MVP: Minimum Viable Product - a start up világban ismeretes kifejezés, amely azt jelenti, hogy elegendő a terméket csak addig kifejleszteni, ameddig az elsőkörös felhasználók használatba tudják venni és visszajelzéseket adni a további irányhoz.

Az ilyen állapotú termék lefejlesztéséhez van főleg szükség az igazi, tűéles fókuszra! Egy fontos szabály ebben az esetben is, hogy kétszer mérj, egyszer vágj! Azaz tilos nekiállni a megvalósításnak, ameddig nem tervezted meg pontosan, hogy mit is alkotsz.


Piackutatás vagy Önmagunknak fejlesztés?

Természetesen egy nagyobb cég nem kezd neki nagy erőforrásokkal egy olyan fejlesztésnek, amely előtt nem végzett piackutatást az igényekről. (Mert ha nem piackutat akkor magyar hatékonysági fokkal fog haladni 🤭). Vannak kivételek, például Steve Jobs amikor elkezdte fejleszteni az iPhone-t, nem végzett piackutatást (a board tagok örömére), állítása szerint az emberek úgysem tudják mi kell nekik, amíg nem kapják meg - hát neki pont bejött.

Sok termék eközben pont a megálmodó segítségére lett létrehozva. Egy ilyen sikertörténet például a roadrecord.hu, Barazsy Ákos ötlete alapján. Amint arról Ákos beszámolt napi szintű problémát jelentett vállalkozása számára a céges autói útnyilvántartása. Mit csinál ekkor egy proaktív, fejlesztésben hívő szakember? Készít magának egy céleszközt, ami a kényelmetlen feladatokat automatizálja és merőben leegyszerűsíti - pár évvel később pedig többezer hasonszőrű felhasználója lesz.

Az igazán átütő sikerek személyes motivációból fakadnak, amikor azt mondod: én nem fogom a területen elérhető eszközöket használni mint mások, én ennél igényesebb vagyok és profibb megoldás kell nekem! Fontos: a pénzügyi profit ritkán tud ilyen erősen motiválni, de ami veszélyesebb, sokkal hamarabb kihül és rossz irányba terelheti a termékfejlesztést!

Mindig tudd, mit akarnak a felhasználóid!

Az esetek többségében nincs olyan szerencséd, hogy személyesen mélyen érintett legyél a probléma megoldásában. Ekkor sose feledd, hogy a felhasználóid szava a legfontosabb! A fókuszod nem kerülhet le a problémáról a technikai részletekre. Amikor azon kapod magad, hogy napok óta olyan problémák foglalkoztatnak mint: fekete vagy sötétszürke legyen a betűszín, három elem legyen egy sorban vagy négy, esetleg e-mail cím legyen az egyedi azonosító vagy külön felhasználónevek, akkor rossz úton jársz!

Ezek a döntéshelyzetek komikusnak tűnhetnek, de hidd el nagyon könnyedén bele tudsz esni a mikrokontrolling mély gödrébe! Gattyán Gyuri például büszke rá, hogy informatikai analfabéta ahhoz képest, hogy a pénze egy online vállalkozásból jön (szegény nagyon küzd a pornókirály címke lemosásán 😃). Azt állítja, hogy emiatt tud jól fókuszálni a nagy üzleti döntésekre ahelyett, hogy a fejlesztőivel alacsonyabb szintű problémákon rágódna.


Hogyan legyen akkor tűéles fókuszom?

Buyer persona: egy fiktív karakter, aki használná a megoldásodat, mert a megfelelő problémakörrel rendelkezik hozzá. A felhasználóid egyszemélyes reprezentációja.

Hírlevél feliratkozás



← vissza